Home / Articles / الناس هتحكم عليك من 7 حاجات

الناس هتحكم عليك من 7 حاجات

الناس هتحكم عليك من 7 حاجات

من أول ما بتقابل حد أول مرة بتكون عندك فضول، بسرعة عاوز تعرف و تكتشف يا ترى هو مين و تقيمه كمان، غالبا بتدور على صفات معينه فيه زى انه صريح أو لطيف أو ذكي،، تقييمك أو حكمك على شخصيته سواء كان صح أو غلط هو بيساعدك مؤقتا تحدد أو تاخد قرارات معينة زي لو هيكون فى بينكوا صداقة قوية أو قرار توظيف أو أو….. و الناس على الأساس ده بردو بتحكم على شخصيتك و تحدد انت مين أو انت مش مين !!..
طيب ايه ابسط حاجة ممكن الناس تحكم منها على شخصيتك ??!

– خط ايدك

بناءا على دراسة ان طريقة الكتابة أو حجم الخط ممكن يقولولك كتير عن الشخصية ،، أن اللي بيكتبوا بخط صغير عادة بيكونوا أشخاص خجولة أو دقيقة و مواظبة،، و اللي خطهم كبير بيحاولوا يكونوا محور اهتمام أو بيحبوا يجذبوا الاهتمام ليهم.. واللي بيكونوا ضاغطين جدا على القلم في كتابتهم بياخدوا كل حاجة بجدية،، و اللي أيديهم خفيفة على القلم عادة ليكونوا عاطفيين أو أشخاص حساسة.

– ألوانك

بناءا على مقال في علم النفس،،، اللون اللي على طول بتميل انك تلبسه بيقول كتير عن شخصيتك.. يعني الناس تلبس “أسود” أشخاص حساسة بيهتموا بالتفاصيل و عادة بيكونوا بيحبوا الفن أو موهوبين فنياً.. “الأحمر” بتكون ناس Proactive كدة بيجروا بقوة ورا أهدافهم و منفتحين ع الحياة،، اللي بيحبوا “الاخضر” أشخاص مخلصة و حنونة.. أما “الأبيض” بيكونوا أشخاص منظمة بتفكر بمنطقية.. “الأزرق” ناس مستقرة، حساسة و بتهتم و بتراعي اللي حواليها جدا.

– عض الضوافر

سلوك و ردود أفعال جسمك في بعض المواقف عامة ممكن تقول كتير عن شخصيتك، عض ضوافرك أو سحب شعرك مثلا ممكن تقول انك زهقت أو مليت أو أنك مش مقتنع أو مش راضي،، و عض الضوافر خاصة في بحث بيفترض أن اللي بيعملوا كدة بتكون أشخاص عاوزة تبقى perfect طول الوقت،، أو اشخاص متوترة و عصبية.

– جزمتك

بناءا على علم النفس برده، انك ممكن تحكم صح اوى على شخص بس من بصتك على جزمته.. و في باحث أمريكي أثبت أن من خلال تحليلك لستايل ولون و سعر و حالة الجزمة تقدر تخمن حوالي 90% من شخصية صاحبها زي دخله و سياسته و سنه.

– عيونك

و زي ما بيقولوا إن ‘العين هي مرآة لروحك’ و أن عيونك بتتكلم عنك كتير، بتفكر ف إيه أو حاسس ب إيه ، أو انت بتكدب ولا صادق في كلامك ولا متحمس ولا ولا … و بالنسبة للدراسات بقى مثال أن الناس اللي عيونها زرقا بيكونوا أقل تواضع ،، و أن عدم ثبات ال eye contact بتظهر قلة ثقة في النفس أو الإرادة الضعيفة.

– مواعيدك

طبعا معروف ان سواء كنت بدري أو متأخر في ميعادك بيدي انطباع عن شخصيتك .. لو متأخر عن ميعاد مهم بيكون انطباع سيئ و انك شخص مش مهتم.. و لو مواعيدك مظبوطة بيدي انطباع انك مهتم بالشخص أو الميعاد و بتقدر وقته و انك شخص منظم.

– سلام ايديك

معروف ان سلام الايد القوي ده بيدي انطباع عن الشخصية بالثقة بالنفس و الشخصية القوية، منفتحة على العالم، بتعبر عن مشاعرها و بيحب ال challenge و عادة مش بيكونوا مسالمين أو هاديين،، أما اللي سلام أيديهم ضعيف بالعكس الانطباع عنهم بيكون قلة ثقة أو أنهم بيحبوا السهل و ملهومش في التحدي.

Check Also

من علماء المسلمين – الجزء الأول

بقلم/ أحمد أمين   ابن سينا …عُرف بالشيخ الرئيس ..ولقبه الغربيون بأمير الأطباء. ابن سينا ...

6 comments

  1. If that doesn’t work properly for you, you’ll bee able to really slip
    itt in right hhere and then clip this machine on. I by no means use that I jut use this.

  2. After looking at a number of the articles on your web page, I honestly like your way of blogging.
    I book-marked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future.
    Please check out my website as well and tell me what you think. http://p77.pl/4emzv

  3. ” These are the explanations why it really is impossible to be a great leader rather than be compensated in equal value for the value that you simply give. If it’s going down, or they decide never to url to your posts for some reason, you enter trouble. Just because it’s free and simple to start tend not to for any minute underestimate how powerful it’s.

  4. If some one desires to be updated with hottest technologies then he must
    be visit this site and be up to date every day. https://www.domingkeyring.xyz

  5. I go to see each day a few web sites and information sites
    to read articles or reviews, however this webpage gives quality
    based posts. https://www.wholesalesiliconewristbands.com

  6. As a Newbie, I am constantly exploring online for articles tthat can aid me.
    Thank you

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *