الجمعة , نوفمبر 24 2017
الرئيسية / أعمال / شركات / مين هو ال Copywriter ؟

مين هو ال Copywriter ؟

“مين ال Copywriter ده ?! أيوة يعني بتعمل ايه بالظبط ?!”
طبعا معظم ال Copywriters عارفين كويس معاناة انك تفهم حد انت بتعمل ايه و طبيعة وظيفتك إيه !
يعني لو قلت انك كاتب أول حاجة هتيجي في دماغ اللي قدامك روايات و شعر أو صحافة،و علشان نوضح كام حاجة في الأول عاوزين نقول ان مش كل ال Copywriters بيشتغلوا اعلانات، طيب بيعملوا ايه ?! بيبدعوا من : كتابة ، بحث ، edit , تصحيح ، تخطيط و تنفيذ حملات تسويقية ،مصدر الصور ، إدارة مشروعات
و بالنسبة لانواع الحاجات اللي ممكن يكتبوها;
Blog posts، email campaign, social media posts , case studies… و دول بيختلفوا من شغل عميل لعميل
و اللي فاهم انهم بيقضوا معظم الوقت بيكتبوا وبس ده غلط ،الوقت معظمه بيكون research و brainstorming و يفكروا مع marketing team و يغيروا و يبدلوا و ينسقوا و تفاصيل كتير لحد ما يطلعوها بشكل يحقق هدف العميل من المحتوى ده.
بعيدا عن كتاب الروايات أو الصحافيين ، ال copywriter شغله مرتبط بالعميل علشان كدة لازم يكون مرن بيتعلم بسرعة ، الأنا عنده مش كبيرة ، لأن نادرا لما بيكسبوا شهرة شغلهم كله بيندرج تحت اسم العميل أو ال brand و في النهاية بيقدم المحتوى النهائي اللي لازم يرضى العميل و إدارة التسويق و يحقق الأهداف المتفقين عليها.

طيب في فرق كمان بين ال Online Copywriter وال Offline Copywriter
***ال offline ده عالم ال printed content بقى بعيدا عن الإنترنت.
الفرق بينهم هو ال “Audience” …علشان كدة الطريقة اللي بتخاطب بيها الجمهور بتختلف ..لأن ال offline reader و ال online viewer هيكونوا محتاجين محتوى و طريقة مختلفة تجذب كل واحد حتى لو كان نفس الشخص هنا هتخاطبه بطريقة و هنا هتخاطبه بطريقة.

**شاركنا بتجربتك في ال Copywriting

شاهد أيضاً

قصة الفهد اللي فشل في صيد اﻷسماك

حيوان من أسرع حيوانات الغابة ” الفهد ” أول لما طلع للدنيا لقى حيوانات الغابة ...

تعليق واحد

  1. حلمك في رعيان خيالك ينمو ويكبر مع ذاتك وكبريائك وتزداد تصميما علي تحقيقه ولكن تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن ويذكرك حلمك بايام تود لو تعود يونا ما ولكن تخشا هذه الذكريات التي جعلت الواقع مؤلما الي حد كبير لتصدم بنفسك وقد تخاذلت عن حلمك وبعدها فقدت روعه خيالك الذي جعلك انسان له ابداعه الخاص ولكن هاهي فرصه اخري تاتيك لان تتذكر حلمك وتنفض عنه التراب وتعود اليك لذه الخيال مره اخري لتجد نفسك مره اخري لتبتسم لواقع صور لك انك في النهايه استطعت من تحقيق حلمك لكن مره اخري انت في حياه اخري وحلمك ع ارض الواقع يحققه من اتمنته ع حلمك
    #noor☺

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *